Puheenjohtajalta

Tervehdys taas hengenheimolaiset

Kesä alkaa olla tältä erää takanapäin. Helteisen kesäkuun jälkeen palattiin normaaliin Suomen suveen säiden osalta, no ehkä tuota sadetta on saatu hieman tavallista enemmän. Kesäkuussa saimme sitten uuden hallituksen, jonka alkutaival on ollut totuttua kuoppaisempi. Kesän aikana rasismista käyty vilkas ja välillä kiivaskin keskustelu somessa ja perinteisessä mediassa aiheutti sen, ettei Petterin hallitukselle annettu mahdollisuutta viettää kuherruskuukautta laisinkaan. Sinänsä on hyvä, että asiasta keskustellaan ja toivottavasti lähiaikoina Hallituksen antama tiedonanto rasismin ja syrjinnän poiskitkemisestä rauhoittaa tilanteen ja Hallitus pääsee toteuttamaan keväällä laatimaansa hallitusohjelmaa. Petteri on hyvin tuonut esille sen ettei rasismille ole sijaa suomalaisessa yhteiskunnassa ja että on tärkeää, että koko hallitus ja kaikki sen ministerit sitoutuvat tulevan rasismia ja syrjintää koskevan tiedonannon sisältöön.

Meillä täällä Vantaalla uuden Hallituksen kokoonpano aiheutti muutoksia myös kaupungin luottamustehtäviä hoitavien kokoomuslaisten asemaan Sari Multalan tultua nimetyksi Tiede- ja kulttuuriministeriksi. Kaupunginhallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin mm. Mika Kasonen ja Maarit Raja-Aho nousi takaisin kaupunginhallitukseen, tehtävien kierto koski myös monia muita valtuutettujamme. Vahinko vain, että meillä täältä Länsi-Vantaalla on niin vähäinen edustus valtuustossa ja siksi nuo tehtävät tuppaavat keskittymään muista kaupunginosista valituille henkilöille. Herää kysymys miksi näin on? Olisiko aika ryhtyä rupeamaan ja tekemään työtä sen eteen, että tilanne seuraavissa Kuntavaaleissa tasapainottuu?

Nyt kun syksy on alkanut, niin tapahtumiakin on alkanut tulla kalentereihin. Olemme yhdistyksenä osallistuneet Vantaan Kokoomuksen teltalla tapahtumiin viime viikolla Myyrmäessä, torstaina olimme Liesitorilla Myyrmäen taiteiden yössä ja perjantaina olimme tapaamassa Kokoomuksen eduskuntaryhmän jäsenten vierailua Paalutorilla.

Taiteiden yö sinänsä oli minulle pettymys kokonaisuudessaan eikä meillä teltallakaan mitään tunkua ollut. Kun tein kävelylenkin ja katselin ympärilleni niin totesin, että eipä tuo Myyrmäen ”keskusta” kovinkaan viihtyisältä ja kutsuvalta näytä. Ei ihme, että moni tuntee itsensä turvattomaksi siellä liikkuessaan eikä sinne siksi kovinkaan mielellään varsinkaan iltaisin hakeudu.

Paalutorin tilaisuus oli huomattavasti onnistuneempi. Vaikka siellä ei muuta toimintaa ollutkaan niin päättäjien vierailu tuntui kiinnostavan kansaa, vai oliko ilmaisilla grillimakkaroilla ollut osuutta asiaan, Keskustelut mm. Arto Satosen, Paula Risikon ja monen vantaalaisen päättäjän kanssa olivat antoisia ja vahvistivat kuvaa siitä, että oikealla polulla ollaan.

Tulevana perjantaina, 1.9.2023 klo 18.00 alkaen järjestämme yhdessä Vantaan Kokoomuksen kanssa Kehäkaljat Wanda´s Kitchen & Lounge ravintolassa. Vieraaksemme sain kansanedustaja Kimmo Limnellin keskustelemaan kanssamme alkaneesta hallituskaudesta ja kyberturvallisuudesta. Tervetuloa mukaan.

Täältä Kotisivultamme löydät jatkossakin kuvia ja juttuja tapahtumistamme ja aina silloin tällöin innostun jotain päissäni pohtimaa kirjallisesti täällä ruotimaan.

Tulevista tapahtumista, joissa olemme mukana, saat ajankohtaista tietoa Facebook sivultamme

www.facebook.com/etelavantaankokoomusry

Oikein antoisaa syksyä teille kaikille.

Hyvät hengenheimolaiset,

Juhannus on nyt juhlittu ja vaikka moni ajattelee että siinä se kesä taas oli niin ei se vielä ole edes kunnolla vauhtiin päässyt. Alkuvuosi on ollut itselläni hyvinkin kiireinen enkä ole kovinkaan paljoa tänne ajatuksiani ehtinyt laittaa mutta nyt ovat kiireet hellittäneet ja ikäänkuin loma on päässyt alkamaan.

Alkuvuodesta tapahtui kaikenlaista mielenkiintoista niin valtakunnassa, Vantaalla kuin Myyrmäessäkin. Tärkein tapahtuma olivat tietysti keväiset eduskuntavaalit joissa Kokoomus sai hienon vaalivoiton ja pääministeripuolueen aseman. Pitkästä aikaa tuli itsekin osallistuttua enemmän vaalitilaisuuksiin ja tapasi ison joukon kansanedustaehdokkaita. Mielenkiintoisimpia kohtaamisia oli Petteri Orpon käynti hodareilla juuri ennen vaaleja ja Antti Häkkäsen vierailu Café Nuvossa.

Meillä on nyt osaava ja rauhallinen pääministeri jolla on jalat tukevasti maassa ja tahtotila laittaa Suomen talous kuntoon ja velkaantuminen kääntymään laskusuuntaan. Nyt ei ongelmia ratkota jakamalla rahaa surutta jokaiselle joka ilman jäädessään voisi pahoittaa mielensä ja lähteä hallituksesta. Eli nyt puhaltavat uudet tuulet.  Hallitustie ei varmaankaan tule olemaan pelkkää ruusuilla tanssimista ja auringonpaistetta johtuen eriävistä mielipiteistä mm. maahanmuutosta, mutta toivoa sopii että pitkissä hallitusneuvotteluissa saavutettu yhteisymmärrys pitää hallituksen kasassa koko vaalikauden.

Meillä oli hyviä vantaalaisia ehdokkaita mutta tällä kertaa äänikynnys nousi huomattavasti edellisistä eduskuntavaaleista, osasyynä varmaan se Kokoomuksen listalle saatiin Uudellamaalla kovia tunnettuja nimiä. Hieno tulos joka tapauksessa Vantaalla Kokoomus sai kaikkien aikojen äänisaaliin mutta valitettavasti emme saaneet toista edustajaa eduskuntaan Sari Multalan kaveriksi. Sari nousikin sitten Tiede- ja kulttuuriministeriksi Orpon hallitukseen ensimmäisiksi kahdeksi vuodeksi. Hienosti sai Sari tuulta purjeisiinsa, toisaalta onhan hänellä siitä aiempaakin kokemusta.

Vantaalla tehtiin pari isoa päätöstä jotka vaikuttavat kaupungin tulevaisuuteen vuosikausiksi. Ensimmäinen niistä ei toisin täällä Länsi-Vantaalla paljoa lämmittänyt vaikka kuumensikin monen tunteita. "Saadaan" nimittäin ratikka Vantaalle. Se tosin ei meillä täällä lännessä kovinkaan paljoa palvelutasoa nosta. Meistä tulee nyt varmaan sitten maailmanluokan kaupunki Tampereen tapaan, älkäämme siisi suhtautuko kylmäkiskoisesti hankeeseen. Melko varmasti tullaan järjestämään nimikilpailu, jonka ylivoimaisesti voittaa ehdotus Vantaan Ratikka.

Toinen iso päätös oli uuden kaupunginjohtajan valinta. Uudeksi kaupunginjohtajaksi saimme Lahden kaupunginjohtajan paikalta valituksi tulleen Pekka Timosen. Toivotaan että hänen aikanaan myös meitä ja meidän tarpeitamme täällä lännessä otetaan enemmän huomioon.

Meillä on nyt hyvä tilaisuus nostaa profiiliamme ja ryhtyä aiempaa voimakkaammin ajamaan Länsi-Vantaan asioita jotta Vantaata kehitetään aiempaa tasapuolisemmin. Tarkoitukseni on tiivistää yhteistyötä muiden Länsi-Vantaalla toimivien Kokoomusyhdistysten kanssa jotta saamme äänemme kuuluviin. Ei haittaa vaikka samalla saisimme aktivoitua uusia jäseniä toimintaamme sillä mitä enemmän meitä on sitä enemmän meillä on mahdollisuuksia saada tehtyä työtä alueemme hyväksi.

Toivotan teille kaikille hyvää kesää!

Terveisin Risto Pyhältö

Hyvät Etelä-Kokoomuksen jäsenet

Eduskuntavaalit ovat nyt takana ja uusi eduskunta kokoontuu Pääsiäisen jälkeisellä viikolla. Vaaleissa Kokoomus sai komean voiton, 10 uutta edustajaa nyt alkavalle kaudelle. Kokoomus on nyt Eduskunnan suurin puolue 48lla kansanedustajallaan. Gallupeissa kannatuksemme laski ennen vaaleja merkittävästi mutta pysyimme kuitenkin piikkipaikalla loppuun asti. Kisa oli tiukka mutta saimme pidettyä pienen kaulan muihin puolueisiin varsinaisessa vaalissa äänten laskemisen loppuus saakka.

Vantaalaisista Kokoomuksen ehdokkaista emme valitettavasti saaneet läpi toista kansanedustajaa Sari Multalan aisapariksi. Seitsemästä vantaalaisesta ehdokkaastamme 6 keräsi yli 2000 ääntä, kaikki keräsivät kuitenkin mukavasti ääniä myös Vantaan ulkopuolelta. Näissä vaaleissa vaadittiin yli 5000 ääntä jotta tuli valituksi.

Vantaalla Kokoomus kasvatti mukavasti kannatustaan ja oli kaupungin suurin, yli 28000 saatua ääntä oli historian korkein äänimäärä koskaan Kokoomukselle Vantaalla.

Läsi-Vantaalla meillä on kuitenkin vielä tehtävää jotta saamme Kokoomuksen kannatuksen kasvuun. Seuraaviin Kunta- ja Aluevaaleihin on vielä pari vuotta aikaa joten meillä on aikaa lisätä näkyvyyttämme ja lisätä kannatustamme toiminta-alueellamme.

Länsi-Vantaa on yksi kaupungin suuralueista, jonka kehitys on vuosikausia jäänyt valitettavassti monessa suhteessa Tikkurilan ja Aviapoliksen kehittämisen jalkoihin.  Meidän pitää jatkossa aikaisempaa huomattavasti nostaa esille Myyrmäen suuralueen asiaa jotta koko kaupunkia kehitetään jatkossa tasapuolisesti.

Toivotan tässä samalla teille kaikille oikein

Hyvää ja Iloista Pääsiäistä

Risto Pyhältö

Aiemmat viestit

Hyvät Etelä-Vantaan Kokoomuksen jäsenet,                                               4.2.2022

Vuosi 2023 on jo hyvässä vauhdissa ja eriskummallinen meno maailmalla jatkuu, sodalle Ukrainassa ei valitettavasti näy loppua eikä Natoon liittymisemme ole enää kuin Ergoganin ja Orbanin päätösten takana. Meillä täällä kotimaassa on ehkä hieman toiveita siitä että nopea velkaantumisemme olisi tulossa käännekohtaan. Tosin kaikki eivät vielä ole huomanneet että ilmainen raha loppui jo markkinoilta ja siksi he vielä pikkasen sitä laittoivat jakoon näin vaalien alla, kun ei koskaan voi olla varma koska seuraavan kerran pääsee moista autuutta jakamaan.

Kuten ehkä olette jostain kuulleet tai lukeneet niin meillä Kokoomuksessa on henki päällä ja gallupeissa olemme edelleen mukavassa asemassa tulevia vaaleja silmälläpitäen. Viimeisin kannatuskysely tosin osoitti lievää kannatuksen laskua ja siksi meidän pitääkin olla tarkkoina ettemme viime metreillä hukkaa hyvää asemaamme kannatuksessa.

Kun katsoo meidän oman yhdistyksemme tilannetta niin tarttee sanoa että hommassa on turhan paljoa kalkkeutumia ja siitä johtuen emme oikein ole saaneet jäseniämme liikkeelle. Yhdistyksiin näköjään pätee sama kuin meihin ihmisiinkin.  Olemme hallituksessa ryhtyneet rupeamaan jotta saisimme liikettä niveliin ja aktivoitua toimintaamme ja lisätä näkyvyyttämme. Tulemme näin vaalikevään kunniaksi näkymään aiempaa enemmän ja tulemme osallistumaan Vantaan Kokoomuksen järjestämiin tapahtumiin ja tarkoitus on järjestää myös omia tilaisuuksia ilosanomaamme jakamiseksi. Vantaan Kokoomuksella on 7 hyvää ehdokasta eduskuntavaaleissa ja tavoitteenamme on saada äänet pysymään Vantaalla, eikä niitä vuoda naapurikaupungista kotoisin oleville ehdokkaille, jotta saamme eduskuntaan Sari Multalan kaveriksi ainakin yhden uuden kokoomuslaisen vantaalaisen edustajan.

Meitä kokoomuslaisesti ajattelevia henkilöitä täällä Länsi-Vantaalla on kuitenkin melkoisesti mutta näkyvyytemme on ollut huonohko ja kaikki Kokoomuksen toiminta on tapahtunut itä-painotteisesti. Tilanteen korjaamiseksi olemme aloittaneet ryhtiliikkeen, jonka on tarkoitus jatkua myös vaalien jälkeen.

Jatkossa tulen lähettämään näitä jäsenkirjeitä näin sähköpostitse, mutta tulevista tapahtumistamme löydätte tietoja niin Facebookista ja kotisivultamme, johon myös tulemme laittamaan kuvia ja juttua toteutuneista tapahtumistamme.

Olen päivittänyt sekä kotisivumme www.etelavantaan.kokoomus.net että Facebook sivumme Etelä-Vantaan Kokoomus ry:n sivuja ja tämä posti tulee uudesta sähköpostiosoitteestamme.

Minulle saa lähettää viestejä ja kertoa minkälaista toimintaa odotatte meidän järjestävän teille.

Toivon näkeväni teitä tulevissa tapahtumissamme.

Terveisin

Risto Pyhältö

Tervehdys Teille kaikille

Etelä-Vantaan Kokoomuksen syyskokous on 21.11.2022 valinnut minut uudeksi puheenjohtajakseen. Kiitän lämpimästi saamastani luottamuksesta.

Liityin Etelä-Vantaan Kokoomukseen 80-luvun alussa, joten kovin uutta verta ette puheenjohtajaksenne saaneet. 80-luvulla toimin useita vuosia varapuheenjohtajana ja sen jälkeen tilin-/toiminnantarkastajana vuoden 2021 loppuun saakka, jolloin tulin valituksi takaisin hallitukseen ja saman tien varapuheenjohtajaksi. Tarttee sanoa, että urakehitys on nopeaa vielä tässäkin iässä.

Olen suurimmalle osasta teitä täysin uusi tuttavuus ja siksi ajattelin näin aluksi laittaa teille vähän tietoa itsestäni.

Olen 68-vuotias naimisissa oleva nelisen vuotta eläkkeellä ollut kauppatieteilijä. Asun vaimoni Oilin ja koiramme Topin kanssa Ylästössä paritalossa. Jälkikasvua on yksi, nyt jo 42-vuotias, poika, joka on saanut aikaiseksi kaksi kaunista tytärtä.

Liikunnallisiin harrastuksiini kuuluu kesäaikaan golf, läpivuoden kuntouinti sekä pitkät kävelylenkit koirani kanssa.

Parin viime vuoden aikana ole aktivoitunut myös yhdistysmaailmassa ja politiikassa. Toimin toista vuotta Länsi-Vantaan kansallisten senioreitten puheenjohtajana. Kuntavaalien jälkeen minut valittiin Vantaan Vanhusneuvoston varsinaiseksi jäseneksi ja viime syksynä minut valittiin sen uudeksi puheenjohtajaksi.  Viime syksyn Seurakuntavaaleissa koin ehkä suurimman yllätykseni pitkiin aikoihin, minut valittiin Tikkurilan seurakunnan edustajaksi Yleiseen Kirkkovaltuustoon. Eli nyt ei enää ole vapaa-ajanongelmia, ei niitä tosin ennen tätä rupeamaa muutenkaan ollut. Kaikki nämä luottamustoimet sopivat hyvin samaan koriin sillä kaikissa niissä ajetaan vantaalaisten asiaa.

Etelä-Vantaan Kokoomuksessa tavoitteeni on saada Läntisen Vantaan alueen kokoomuslaisesti ajattelevien asukkaiden ääni kuulumaan Vantaalla. Kaupunkia on kehitettävä nykyistä tasapuolisemmin ja palveluiden saatavuus on turvattava myös meidän alueellamme.

Luonteeltani olen avoin ja positiivinen. Minusta ei saa ryppyotsaista tekemälläkään. Olen nähnyt matkani varrella monenlaista ja ollut tekemisissä suuren määrän kanssa erilaisia ihmisiä eri kulttuureista. Se on muokannut minusta sellaisen kuin nyt olen.

Jos kiinnostaa tarkemmin niin tutustu kotisivuihini, siellä on runsaasti luettavaa. www.ristopyhalto.fi

Tutustutaan ja viedään yhdessä Etelä-Vantaan Kokoomusta eteenpäin.

Hyvät Kokoomuslaiset,

Eduskuntavaalit lähestyvät vauhdilla.